Jak biegać wiosną?

TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla kobiet

2020-03-12
TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla kobiet
Wczesnowiosenna pogoda potrafi być nieprzewidywalna. Słoneczne, ciepłe dni przeplatają się z deszczowymi i wietrznymi, które najchętniej spędzilibyśmy w domu. W tym okresie często stajemy przed dylematem w co ubrać się na trening, żeby się nie przegrzać i nie zmarznąć, a przede wszystkim biegać komfortowo. W tym tekście przedstawię Wam mój ulubiony sprzęt, z którego korzystam o tej porze roku.

Wiosenny okres przejściowy to również czas, kiedy sporo osób zaczyna biegać. Dni stają się coraz dłuższe, wreszcie ponownie pojawia się słońce, aż chce się wyjść na zewnątrz! Jak się ubrać, żeby przetrwać te tygodnie zmiennej pogody? Jak nie dać się chorobie w tym czasie? Okres przejściowy charakteryzuje się bardzo kapryśnymi warunkami pogodowymi. Nie bez powodu przysłowia mówią: w marcu jak w garncu, a kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata! Poniższa lista sprzętu to sprytne rozwiązania, które pozwolą Wam przetrwać w zdrowiu i komforcie ten wczesnowiosenny czas. Sprzęt ten równie dobrze sprawdzi się przy kolejnej zmianie pór roku lub w czasie chłodniejszych dni lata.

TOP#1
PAS BIODROWY DO BIEGANIA





Pasy biodrowe do biegania

Pas biegowy pomieści wszystkie niezbędne akcesoria, które mogą przydać się podczas treningów w zmiennych warunkach pogodowych.



Sprzęt, który jest ze mną prawie na każdym treningu, szczególnie wiosną i jesienią. W okresie przejściowym wychodząc pobiegać nigdy do końca nie wiesz jakiej pogody się spodziewać. Dopasowany pas biegowy z wieloma kieszeniami jest w takich warunkach idealnym rozwiązaniem. Prawie nie czujesz go na sobie, a pozwala Ci zabrać wszystko czego potrzebujesz (lub już nie potrzebujesz, gdy zmienią się warunki). Schowasz tam lekką wiatrówkę, buffa czy telefon. W pasie zmieścisz również softflaska (od 0,3 do 0,5l w zależności od rodzaju pasa). Dzięki niemu odpowiednio się nawodnisz, a sam soft flask po opróżnieniu praktycznie nic nie waży i nie zajmuje miejsca!). Sprawdź soft flaski dostępne w Natural Born Runners.

Pasy biodrowe do biegania


TOP#2
WIATRÓWKA DO BIEGANIA





Wiatrówki do biegania

Wiosną, choć szybko robi się ciepło, to częstym problemem na treningach jest chłodny wiatr. Dobra wiatrówka "robi" robotę! Zdj. Piotr Oleszak, Łemkowyna Ultra Trail



W okresie przejściowym łatwo nie tylko zmarznąć, ale przede wszystkim się przegrzać. Dobra wiatrówka powinna nie tylko doskonale chronić przed wiatrem, ale i świetnie oddychać, a tym samym chronić nas przed przegrzaniem. A przegrzany organizm bardzo łatwo przewiać, co jest prostą drogą do przeziębienia. Warto spakować ją też na każdy trening w górach, ponieważ w wyższych partiach pogoda bywa bardzo kapryśna i nawet trening w upale może zakończyć się porządnym przemarznięciem. Cienkie witrówki są niezwykle lekkie i zajmują mało miejsca. Zmieszczą się również w pasie biegowym.


TOP#3
KURTKA WODOODPORNA DO BIEGANIA





Kurtki wodoodporne do biegania

Kurtkę przeciwdeszczową warto mieć w swojej biegowej szafie. W przypadku deszczowej pogody pozwoli Ci wciąż realizować treningi.



Dobra kurtka przeciwdeszczowa sprawia, że żaden deszcz nie jest Ci już straszny. To niemal obowiązkowy element wyposażenia każdej biegaczki, która chce trenować bez względu na pogodę. Odkąd mam dobrą kurtkę przeciwdeszczową nie czekam już z wyjściem na trening aż przestanie padać. Bieganie w deszczu, szczególnie wiosną i latem może dawać również dużo frajdy (o ile masz odpowiednią kurtkę oczywiście!), co odkryłam podczas samotnego treningu w górach, kiedy wszyscy chowali się pod drzewami i schronisku, a ja zbiegałam pustym szlakiem w czasie ulewy, z uśmiechem na twarzy. Kurtki przeciwdeszczowe wybierajcie koniecznie z kapturem!



TOP#4
OPASKA NA GŁOWĘ / CHUSTA BUFF





Opaski na głowę do biegania

Opaska na głowę czy buff pozwoli ochronić uszy przed przewianiem.



Ciepła czapka już nam się raczej nie przyda, ale na bieganie bez nakrycia głowy z początkiem wiosny będzie jeszcze za wcześnie. Dobrze osłonić przynajmniej uszy i przód głowy. Opaska czy chusta będzie bardziej chroniła przed wiatrem niż zapewniała ciepło. Stąd najlepiej sprawdzą się cienkie, dobrze oddychające materiały. Praktycznym rozwiązaniem jest chusta Buff – podłużny kawałek materiału w kształcie komina. Możesz wykorzystać go na dziesiątki sposobów, jako czapkę, osłonę na twarz, czy opaskę właśnie. Zarówno opaska na głowę czy chusta to sprzęt, który przyda Ci się w zasadzie przez cały rok. 


TOP#5
DŁUGIE, NIEOCIEPLANE LEGINSY / SPODNIE





Spodnie do biegania na wiosnę

Wczesną wiosną przydaje się jeszcze długa nogawka. Poranki oraz wieczory bywają bardzo chłodne.



Biegacze dzielą się na tych, którzy przy pierwszej możliwej okazji zamieniają długie spodnie na spodenki, zostając w długim rękawku, i na tych którzy szybciej przegrzewają się w górnej części ciała i biegają w krótkim rękawku i długich leginsach. Ja zdecydowanie należę do tych drugich. W okresie przejściowym często wybieram nieocieplane leginsy, szczególnie w czasie chłodnych poranków i wieczorów, które często spotkać można w początkowym stadium wiosny. Wybrać luźniejsze spodnie czy dopasowane leginsy? Obydwa rozwiązania mają swoje zagorzałe fanki, wybór będzie zależny więc od indywidualnych preferencji.


TOP#6
LEGINSY 3/4





Leginsy do biegania 3/4

Jeśli wolisz coś krótszego, to w okresie przejściowym świetnie sprawdzają się leginsy 3/4!



Idealny kompromis między krótkimi spodenkami i długimi leginsami. Ta długość nogawki pozwala dać łydkom więcej oddechu, a jednocześnie chroni przed przewianiem. Leginsy ¾ świetnie sprawdzają się w temperaturach w okolicach 8-10 stopni. Generalnie (oczywiście każdy nieco inaczej reaguje na temperaturę) lepiej sprawdza się rozwiązanie: krótsza nogawka (w postaci spodenek czy właśnie leginsów 3/4) + cieplejsze ubranie na górze (np. koszulka + kurtka). Dlatego jeśli wydaje Ci się, że jest zbyt zimno, aby ubierać się „na lekko” to warto sprawdzić rozwiązanie leginsy 3/4 + cieplejszy strój na górze.


TOP#7
KOSZULKA Z DŁUGIM RĘKAWEM / BIELIZNA TERMOAKTYWNA





Koszulki do biegania z długim rękawem

Wiosną czas schować ciepłą bieliznę termoaktywną do szafy, a wyciągnąć coś lżejszego!



W okresie przejściowym możemy odpocząć od grubych ocieplanych bluz i wybrać coś lekkiego i przewiewnego. Odpowiednia dobrana koszulka z długim rękawem będzie najlepszą pierwszą warstwą. Na rześkie poranki i wieczorne przymrozki (a z tymi można liczyć się jeszcze co najmniej do kwietnia) najlepiej sprawdzi się cienka bielizna termoaktywna. Ogrzeje, a nie przegrzeje. Drugim rozwiązaniem jest koszulka z długim rękawem z poliestru. Nie będzie tak ciepła jak bielizna termo, ale jako „podkład” pod wiatrówkę czy kamizelkę będzie idealna! W zależności od panujących warunków, takie dwie warstwy - cienka koszulka + coś, co chroni przed wiatrem (kurtka lub kamizelka) powinno zupełnie wystarczyć na wczesnowiosenne treningi.


TOP#8
RĘKAWKI DO BIEGANIA





Rękawki biegowe

Rękawki to jeden z najpraktyczniejszych gadżetów do biegania w okresie przejściowym.



Jeden z moich ulubionych gadżetów biegowych, który pozwala przetrwać szybkie zmiany temperatury. Rękawki są bardzo lekkie i bez problemu mieszczą się w nawet niedużych kieszeniach. Są idealnym rozwiązaniem w dni, w które nie możemy się zdecydować czy biec z krótkim czy długim rękawem. Rękawki doskonale sprawdzają się również na zawodach, ponieważ ich ściągnięcie i ubranie zajmuje kilka sekund i nie wymaga ściągania plecaka.  


TOP#9
CZAPKA Z DASZKIEM





Czapki do biegania z daszkiem

Razem z ciepłymi dniami wiosny możemy zamienić czapki zimowe na te z daszkiem.



Czapka do biegania z daszkiem to dobre rozwiązanie nie tylko na słoneczne dni lata, ale również na okres przejściowy. Daszek ochroni zarówno przed słońcem, jak i sprawdzi się jako ochrona przed wiatrem czy lekkim deszczem. W razie potrzeby czapka z daszkiem w połączeniu z opaską na głowę zapewni dodatkowe ciepło. Osobiście zawsze staram się mieć przykryte uszy podczas treningów w niższych temperaturach i wiosną często korzystam z takiego właśnie połączenia.


TOP#10
KAMIZELKA DO BIEGANIA





Kamizelki do biegania

Obok rękawków, kamizelka to jeden z najbardziej praktycznych sprzętów do biegania wiosną!



Jedna czy 2 warstwy, to pytanie które zadaje sobie wielu biegaczek podczas treningów w okresie przejściowym. Jeśli biegając w samej koszulce jest Wam za zimno, a gdy zakładacie kurtkę lub bluzę robi się zbyt ciepło spróbujcie biegania w koszulce i kamizelce. Kamizelka prawie nic nie waży, a świetnie chroni przed wiatrem i chłodem. Dobrze sprawdzi się też na szybkich zawodach w niższej temperaturze.



ZDJĘCIA
: materiały udostępnione przez producentów / Piotr Oleszak, bieg Łemkowyna Ultra Trail

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel