Jak biegać jesienią?

TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla mężczyzn

2019-03-19
TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla mężczyzn
Okres przejściowy, czyli ten najbardziej zdradziecki czas, kiedy lato powoli odchodzi w zapomnienie, a my z niepokojem wypatrujemy pierwszych mroźnych dni. W tym okresie towarzyszą nam częste wahania temperatur, rześkie poranki i wieczory przeplatają się z jeszcze ciepłymi i słonecznymi dniami. No i oczywiście wiatr, to będzie nasz nieodłączny towarzysz na kolejne miesiące jesienno-zimowych treningów. Łatwo w tym czasie ubrać się zbyt ciepło lub zbyt lekko względem panujących warunków. Poniżej przedstawiam moje TOP 10 sprzętu, które ułatwia bieganie w tym zmiennym okresie.

SPIS TREŚCI:



Tekst jest stale aktualizowany w oparciu o kolejne kolekcje sprzętu do biegania producentów, z którym współpracujemy oraz nasze własne doświadczenia.

[AKTUALIZACJA]: 28.09.2020, sezon jesień/zima 2020.

  1. PAS BIEGOWY - zawsze pod ręką, żeby spakować najpotrzebniejsze rzeczy. 
  2. WIATRÓWKA DO BIEGANIA - idealna ochrona przed wiatrem. 
  3. KURTKA PRZECIWDESZCZOWA - zabezpieczenie przed deszczem. 
  4. OPASKA NA GŁOWĘ - ochroń uszy przed przewianiem. 
  5. DŁUGIE, NIEOCIEPLANE LEGINSY / SPODNIE - dociepl nogi w chłodniejsze dni. 
  6. LEGINSY DO BIEGANIA 3/4 - zabezpiecz kolana przed przewianiem. 
  7. KOSZULKA Z DŁUGIM RĘKAWEM - perfekcyjna pierwsza warstwa. 
  8. RĘKAWKI DO BIEGANIA - sprytne docieplenie rąk. 
  9. CZAPKA Z DASZKIEM - chroni przed słońcem i wiatrem. 
  10. KAMIZELKA DO BIEGANIA - świetnie chroni przed wiatrem. 



Zobacz również propozycje sprzętu dla kobiet.



TYTUŁEM WSTĘPU



Jesienny okres przejściowy to również czas, kiedy sporo osób zaczyna intensywniej trenować do najważniejszych startów drugiej części sezonu. Dni stają się jednak już coraz krótsze, a różnice temperatur między porankiem, wieczorem i środkiem dnia rosną! Jak się ubrać, żeby przetrwać te tygodnie zmiennej pogody? Jak nie dać się chorobie w tym czasie? Okres przejściowy charakteryzuje się bardzo kapryśnymi warunkami. W ostatnich latach w październiku zdarzały się długie tygodnie pięknej słonecznej pogody, ale przy obecnych zmianach klimatycznych nigdy nie wiemy co może nas czekać w kolejnych dniach. Poniższa lista sprzętu to sprytne rozwiązania, które pozwolą Wam przetrwać w zdrowiu i komforcie ten jesienny czas. Sprzęt ten równie dobrze sprawdzi się przy kolejnej zmianie pór roku.

⚡ TOP#1
PAS BIODROWY DO BIEGANIA




Pasy biodrowe do biegania

Pas biegowy pomieści wszystkie niezbędne akcesoria, które mogą przydać się podczas treningów w zmiennych warunkach pogodowych. Zdj. archiwum własne.



Co robi pas do biegania na tej liście? I w dodatku na pierwszym miejscu?! Wiele dobrego! Wspominałem, że okres przejściowy to kapryśna i nieprzewidywalna pogoda. Wychodząc na trening nigdy do końca nie wiesz czego się spodziewać. I tu pojawia się pas biegowy, doskonale dopasowany, z wieloma praktycznymi kieszeniami. Nie czujesz go na sobie, a pozwala Ci zabrać wszystko czego potrzebujesz (lub już nie potrzebujesz, gdy zmienią się warunki) i na krótki i na dłuższy trening. Świetny patent! Sam bardzo często używam tego typu pasów na treningach. W pasie zmieścisz również softflaska (od 0,3 do 0,5l w zależności od rodzaju pasa. Sprawdź ➡️ soft flaski dostępne w Natural Born Runners). Dzięki niemu odpowiednio się nawodnisz, a sam soft flask po opróżnieniu praktycznie nic nie waży i nie zajmuje miejsca!


Dodaj do koszyka Pasy biodrowe do biegania

⚡ TOP#2
WIATRÓWKA DO BIEGANIA





Wiatrówki do biegania

W okresie przejściowym częstym problemem na treningach jest chłodny wiatr. Dobra wiatrówka "robi" robotę! Zdj. archiwum Marcina Krasonia.



Końcówka zimy i wczesna wiosna to głównie problemy z wiatrem. W tym czasie łatwo o przewianie i głupie przeziębienie. Jeśli trenujesz akurat do maratonu i masz za sobą dobrze przepracowaną całą zimę, to szkoda byłoby zmarnować formę przez chorobę. Moim sprawdzonym patentem jest używane wiatrówki, która znakomicie radzi sobie z wiatrem. Tyczy się to zwłaszcza końcówki treningu, gdy przechodzimy do marszu zanim wejdziemy do domu. Wtedy właśnie najłatwiej o przewianie. Dobra wiatrówka przyda się w zasadzie przez cały rok!


Dodaj do koszyka wiatrówki do biegania

⚡ TOP#3
KURTKA WODOODPORNA DO BIEGANIA





Kurtki wodoodporne do biegania

Kurtkę przeciwdeszczową warto mieć w swojej biegowej szafie. W przypadku deszczowej pogody pozwoli Ci wciąż realizować treningi. Zdj. archiwum Inov-8.



Najdroższa pozycja na naszej liście, ale dobra kurtka przeciwdeszczowa załatwia „temat” na wiele lat. Częściej będziesz sięgał po sprawdzoną wiatrówkę, ale biegania w deszczu nie unikniesz. Zwłaszcza w okresie przejściowym często przyjdzie nam trenować w deszczowych warunkach. Jeśli trenujesz bez względu na pogodę, to dobra kurtka przeciwdeszczowa nie raz uratuje Twój trening. Najlepsze przeciwdeszczówki charakteryzują się świetnymi parametrami wodoodporności i oddychalności. Koniecznie wybierz taką kurtkę przeciwdeszczową, która posiada kaptur! 


Dodaj do koszyka Kurtki przeciwdeszczowe do biegania

⚡ TOP#4
OPASKA NA GŁOWĘ / CHUSTA BUFF




Opaski na głowę do biegania

Opaska na głowę czy buff pozwoli ochronić uszy przed przewianiem. Zdj. archiwum własne.



Na ciepłą zimową czapkę jest jeszcze za wcześnie. Dobrze osłonić przynajmniej uszy i przód głowy. W takiej roli świetnie sprawdzi się opaska lub chusta. Ochroni uszy przed przewianiem i dociepli głowę, jednocześnie zachowując doskonałą wentylację. Praktycznym rozwiązaniem jest chusta Buff - podłużny kawałek materiału w kształcie komina. Możesz wykorzystać go na dziesiątki sposobów, jako czapkę, osłonę na twarz, czy opaskę właśnie. Zarówno opaska na głowę czy chusta to sprzęt, który przyda Ci się w zasadzie przez cały rok. 


Dodaj do koszyka opaski na głowę do biegania

⚡ TOP#5
DŁUGIE, NIEOCIEPLANE LEGINSY / SPODNIE




Spodnie do biegania na wiosnę

Jesienią zaczyna przydawać się już długa nogawka w leginsach. Poranki oraz wieczory bywają bardzo chłodne. Zdj. archiwum Ronhill.



Na poranne przymrozki i wieczorne chłody najlepiej sprawdzą się długie, nieocieplane leginsy lub spodnie. Cienki materiał zapewni odpowiednią ochronę przed chłodem, ale jednocześnie nie będzie za ciepły. Tego typu leginsy przeznaczone zostały do biegania właśnie w takich przejściowych warunkach. Luźniejsze spodnie czy dopasowane leginsy? Obydwa rozwiązania mają swoich zagorzałych fanów, wybór będzie zależny od indywidualnych preferencji.


Dodaj do koszyka spodnie do biegania

⚡ TOP#6
LEGINSY 3/4





Leginsy do biegania 3/4

W okresie przejściowym świetnie sprawdzają się leginsy 3/4! Chronią kolana przed przewianiem i jednocześnie zapewniają doskonałą wentylację. Zdj. archiwum Inov-8.



Leginsy do biegania o długości 3/4 to jeden z tych mniej znanych elementów biegowej garderoby. A szkoda! Bo to niesamowicie praktyczne rozwiązanie! Taka długość nogawki pozwala ochronić kolana przed przewianiem, a jednocześnie zapewnia zdecydowanie lepszą wentylację niż długie leginsy. Generalnie (oczywiście każdy nieco inaczej reaguje na temperaturę) lepiej sprawdza się rozwiązanie: krótsza nogawka (w postaci spodenek czy właśnie leginsów 3/4) + cieplejsze ubranie na górze (np. koszulka + kurtka). Dlatego jeśli wydaje Ci się, że jest zbyt zimno, aby ubierać się „na lekko” to warto sprawdzić rozwiązanie leginsy 3/4 + cieplejszy strój na górze.


Dodaj do koszyka leginsy 3/4 do biegania

⚡ TOP#7
KOSZULKA Z DŁUGIM RĘKAWEM / BIELIZNA TERMOAKTYWNA





Koszulki do biegania z długim rękawem

Jesienią czas schować koszulki z krótkim rękawkiem do szafy i wyciągnąć coś trochę cieplejszego. Zdj. archiwum Inov-8.



W okresie przejściowym czas zmienić cienkie koszulki bez rękawów na coś cieplejszego. Odpowiednia dobrana koszulka z długim rękawem będzie najlepszą pierwszą warstwą. Na rześkie poranki i pierwsze wieczorne przymrozki najlepiej sprawdzi się cienka bielizna termoaktywna. Ogrzeje, a nie przegrzeje. Drugim rozwiązaniem jest koszulka z długim rękawem z poliestru. Nie będzie tak ciepła jak bielizna termo, ale jako „podkład” pod wiatrówkę czy kamizelkę będzie idealna! W zależności od panujących warunków, takie dwie warstwy - cienka koszulka + "coś", co chroni przed wiatrem (kurtka lub kamizelka) powinno zupełnie wystarczyć na jesienne treningi.


Dodaj do koszyka Koszulki z długim rękawem do biegania

⚡ TOP#8
RĘKAWKI DO BIEGANIA





Rękawki biegowe

Rękawki to jeden z najpraktyczniejszych gadżetów do biegania w okresie przejściowym. Zdj. archiwum Compressport.



Kolejny ze sprytnych patentów! Czasem nie ma czasu, żeby zatrzymać się i ściągać/nakładać kolejne warstwy ubioru. Wtedy posiadanie praktycznej opcji łatwego uzupełnienia tej odzieży, którą mamy na sobie jest najlepszym wyborem. W tej roli doskonale sprawdzają się właśnie rękawki do biegania! Nie zajmują zbyt wiele miejsca, prawie nic nie ważą, a są w stanie diametralnie zmienić komfort cieplny. Idealnie nadają się na początek treningu, kiedy nie jesteśmy jeszcze dostatecznie rozgrzani lub na dłuższy trening w zmiennych warunkach pogodowych. Rękawki łatwo ściągnąć czy nałożyć wedle potrzeb. W ten sposób jednocześnie masz dostęp do dwóch typów koszulki: z krótkim i długim rękawem. 


Dodaj do koszyka rękawki do biegania

⚡ TOP#9
CZAPKA Z DASZKIEM





Czapki do biegania z daszkiem

Czapka z daszkiem chroni nie tylko przed słońcem, ale również przed wiatrem. To również świetna "baza" pod kaptur kurtki, pozwala mu się lepiej ułożyć na głowie. Zdj. archiwum Compressport.



Czapka do biegania z daszkiem to dobre rozwiązanie nie tylko na słoneczne dni lata, ale również na okres przejściowy. Daszek ochroni zarówno przed słońcem, jak i sprawdzi się jako ochrona przed wiatrem czy lekkim deszczem. W razie potrzeby czapka z daszkiem w połączeniu z opaską na głowę zapewni dodatkowe ciepło. Osobiście zawsze staram się mieć przykryte uszy podczas treningów w niższych temperaturach i w okresie przejściowym często korzystam z takiego właśnie połączenia. Daszek od czapki świetnie sprawdza się również jako "podkład" pod kaptur od kurtki, dzięki temu mamy lepszą ochronę zarówno przed wiatrem jak i deszczem.


Dodaj do koszyka Czapki z daszkiem do biegania

⚡ TOP#10
KAMIZELKA DO BIEGANIA





Kamizelki do biegania

Obok rękawków, kamizelka do biegania to mój ulubiony sprzęt do treningów w okresie przejściowym. Zdj. Piotr Oleszak.



Kamizelka biegowa to trochę taka wiatrówka bez rękawów. A przy okazji jeden z moich ulubionych sprzętów do biegania w okresie przejściowym! Przód kamizelki chroni przed wiatrem, a tył zwykle zrobiony jest z cieńszego, często siateczkowego materiału. Na rękach nie ma dodatkowej warstwy, więc kamizelka zapewnia świetną wentylację. W zależności od tego jakiej koszulki użyjemy jako pierwszej warstwy (tu przekrój jest naprawdę szeroki, od bardzo ciepłych koszulek termoaktywnych po cienkie koszulki poliestrowe) taka kamizelka może sprawdzić się w naprawdę wielu wariantach pogodowych. 


Dodaj do koszyka kamizelki do biegania

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel