Jak biegać wiosną?

TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla mężczyzn

2019-03-19
TOP 10 SPRZĘTU NA OKRES PRZEJŚCIOWY dla mężczyzn
Okres przejściowy, czyli ten najbardziej zdradziecki czas, kiedy zima powoli odchodzi w zapomnienie, a my z niecierpliwością czekamy na wiosnę i pierwsze naprawdę ciepłe dni (a wiosna lubi się spóźniać!). Po wielu tygodniach treningów zimową porą wreszcie przychodzi ten moment, kiedy można przestać nakładać na siebie tyle warstw odzieży. Łatwo w tym czasie ubrać się za ciepło, a wtedy łatwo o przewianie i przeziębienie.

Wiosenny okres przejściowy to również czas, kiedy sporo osób zaczyna biegać. Dni stają się coraz dłuższe, wreszcie ponownie pojawia się słońce, aż chce się wyjść na zewnątrz! Jak się ubrać, żeby przetrwać te tygodnie zmiennej i pogody? Jak nie dać się chorobie w tym czasie? Okres przejściowy charakteryzuje się bardzo kapryśnymi warunkami pogodowymi. Nie bez powodu przysłowia mówią: w marcu jak w garncu, a kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata!

Przygotowaliśmy dla Was krótką ściągawkę z listą najlepszego sprzętu na okres przejściowy. To sprytne rozwiązania, które pozwolą Wam przetrwać w zdrowiu i komforcie ten wczesnowiosenny czas. Poniższa lista sprzętu równie dobrze sprawdzi się wczesną jesienią, przy kolejnej zmianie pór roku lub w czasie chłodniejszych dni lata.

TOP#1 - PAS BIODROWY DO BIEGANIA


Pasy biodrowe do biegania
Co robi pas biodrowy do biegania na tej liście? I w dodatku na pierwszym miejscu?! Wiele dobrego! Wspominałem, że okres przejściowy to kapryśna i nieprzewidywalna pogoda. Wychodząc na trening nigdy do końca nie wiesz czego się spodziewać. I tu pojawia się pas biegowy, doskonale dopasowany, z wieloma praktycznymi kieszeniami. Nie czujesz go na sobie, a pozwala Ci zabrać wszystko czego potrzebujesz (lub już nie potrzebujesz, gdy zmienią się warunki. Schowasz tam lekką wiatrówkę, czy buffa) i na krótki i na dłuższy trening. Świetny patent!

POLECAMY RÓWNIEŻ – w takim pasie zmieścisz również softflaska (od 0,3 do 0,5l w zależności od rodzaju pasa). Dzięki niemu odpowiednio się nawodnisz, a sam soft flask po opróżnieniu praktycznie nic nie waży i nie zajmuje miejsca!). Zobacz więcej softflasków dostępnych w Natural Born Runners.

Kurtki przeciwwiatrowe do biegania


TOP#2 - WIATRÓWKA DO BIEGANIA






Końcówka zimy i wczesna wiosna to głównie problemy z wiatrem. W tym czasie łatwo o przewianie i głupie przeziębienie. Jeśli trenujesz akurat do maratonu i masz za sobą dobrze przepracowaną całą zimę, to szkoda byłoby zmarnować formę przez chorobę. Moim sprawdzonym patentem jest używane wiatrówki, która znakomicie radzi sobie z wiatrem. Tyczy się to zwłaszcza końcówki treningu, gdy przechodzimy do marszu zanim wejdziemy do domu. Wtedy najłatwiej o przewianie. Dobra wiatrówka to nie tylko ochrona przed wiatrem, ale również niska waga i dobra oddychalność.






TOP#3 - KURTKA WODOODPORNA DO BIEGANIA


Kurtki wodoodporne do biegania



Najdroższa pozycja na naszej liście, ale dobra kurtka przeciwdeszczowa załatwia „temat” na wiele lat. Częściej będziesz sięgał po sprawdzoną wiatrówkę, ale biegania w deszczu nie unikniesz, zwłaszcza wczesną wiosną. Jeśli trenujesz bez względu na pogodę, to dobra kurtka przeciwdeszczowa nie raz uratuje Twój trening. Najlepsze przeciwdeszczówki charakteryzują się świetnymi parametrami wodo- i oddychalności. Koniecznie wybierz taką kurtkę przeciwdeszczową, która posiada kaptur. 






TOP#4 - OPASKA NA GŁOWĘ / CHUSTA BUFF


Opaski na głowę do biegania



Ciepła czapka już nam się raczej nie przyda, ale na bieganie bez nakrycia głowy jeszcze za wcześnie. Dobrze osłonić przynajmniej uszy i przód głowy. Opaska czy chusta będzie raczej chroniła przed wiatrem niż zapewniała ciepło. Stąd najlepiej sprawdzą się cienkie, dobrze oddychające materiały. Ciekawym rozwiązaniem jest chusta Buff – podłużny kawałek materiału w kształcie komina. Możesz wykorzystać go na dziesiątki sposobów, jako czapkę, osłonę na twarz, czy opaskę właśnie. Zarówno opaska na głowę czy chusta to sprzęt, który przyda Ci się w zasadzie przez cały rok. 








TOP#5 - DŁUGIE, NIEOCIEPLANE LEGINSY / SPODNIE


Leginsy do biegania na okres przejściowy



Wiem, że niektórzy już wczesną wiosną długie leginsy rzucają w kąt szafy i wyciągają spodenki, ale w tym tekście skupmy się na biegaczy zwyczajnie reagujących na temperatury, czyli takich którym bywa zwyczajnie zimno w wiosenne, rześkie poranki czy wieczory. W takim wypadku najlepiej sprawdzą się długie nieocieplane leginsy lub spodnie. Cienki materiał zapewni odpowiednią ochronę, ale jednocześnie nie będzie za ciepły. Tego typu leginsy przeznaczone zostały do biegania właśnie w takich przejściowych warunkach. Luźniejsze spodnie czy dopasowane leginsy? Obydwa rozwiązania mają swoich zagorzałych fanów. 





TOP#6 - LEGINSY 3/4


Leginsy do biegania 3/4

Leginsy do biegania o długości 3/4 to jeden z tych mniej znanych elementów biegowej garderoby. A szkoda! Bo to niesamowicie praktyczne rozwiązanie! Taka długość nogawki pozwala ochronić kolana przed przewianiem, a jednocześnie zapewnia zdecydowanie lepszą wentylację niż długa nogawka. Generalnie (oczywiście każdy nieco inaczej reaguje na temperaturę) lepiej sprawdza się rozwiązanie: krótsza nogawka (w postaci spodenek czy właśnie leginsów 3/4) + cieplejsze ubranie na górze (np. koszulka + kurtka). Dlatego jeśli wydaje Ci się, że jest zbyt zimno, aby ubierać się „na lekko” to warto sprawdzić rozwiązanie leginsy 3/4 + cieplejszy strój na górze.





TOP#7 - KOSZULKA Z DŁUGIM RĘKAWEM / BIELIZNA TERMOAKTYWNA


Koszulki do biegania z długim rękawem

Odpowiednio dobrana koszulka z długim rękawem przez kilka pierwszych tygodni wiosny będzie prawdopodobnie Twoją podstawową pierwszą warstwą. Na rześkie poranki i wieczorne przymrozki (a z tymi można liczyć się jeszcze co najmniej do kwietnia) najlepiej sprawdzi się cienka bielizna termoaktywna. Ogrzeje, a nie przegrzeje. Drugim rozwiązaniem jest koszulka z długim rękawem z poliestru. Nie będzie tak ciepła jak bielizna termo, ale jako „podkład” pod wiatrówkę czy kamizelkę będzie idealna!








TOP#8 - RĘKAWKI



Rękawki biegowe



Kolejny ze sprytnych patentów! Rękawki nie zajmują zbyt wiele miejsca, prawie nic nie ważą, a diametralnie są w stanie zmienić komfort cieplny. Idealnie nadają się na początek treningu, kiedy nie jesteśmy jeszcze dostatecznie rozgrzani albo na dłuższy trening w zmiennych warunkach pogodowych. Rękawki łatwo ściągnąć czy nałożyć wedle potrzeb. W ten sposób jednocześnie masz dostęp do dwóch typów koszulki: z krótkim i długim rękawem. 













TOP#9 - CZAPKA Z DASZKIEM


Czapki do biegania z daszkiem


Czapka do biegania z daszkiem to dobre rozwiązanie nie tylko na słoneczne dni lata, ale również na okres przejściowy. Daszek ochroni nie tylko przed słońcem, ale również sprawdzi się jako ochrona przed wiatrem czy lekkim deszczem. Czapka z daszkiem w połączeniu z opaską na głowę zapewni dodatkowe ciepło w razie potrzeby. Ja osobiście zawsze staram się mieć przykryte uszy podczas treningów w niższych temperaturach, ale dla niektórych już w okresie wczesnowiosennym wystarczy jedynie czapka z daszkiem.








TOP#10 - KAMIZELKA DO BIEGANIA


Kamizelki do biegania



Kamizelka biegowa to trochę taka wiatrówka bez rękawów. Jeden z moich ulubionych sprzętów do biegania w okresie przejściowym. Przód kamizelki chroni przed wiatrem, a tył zwykle zrobiony jest z cieńszego, często siateczkowego materiału. Na rękach nie ma dodatkowej warstwy, więc kamizelka zapewnia świetną wentylację. W zależności od tego jakiej koszulki użyjemy jako pierwszej warstwy (tu przekrój jest naprawdę szeroki, od bardzo ciepłych koszulek termoaktywnych po cienkie koszulki poliestrowe) taka kamizelka może sprawdzić się w naprawdę wielu sytuacjach. 






ZDJĘCIA
: materiały udostępnione przez producentów / archiwum własne / Piotr Oleszak, bieg Forest Run

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel