pixel
ilość znalezionych towarów: 17

Buty dla pronatorów męskie

    Buty do biegania dla pronatorów męskie

    Jeśli zainteresowałeś się tematem butów do biegania to z pewnością trafiłeś na takie określenia jak pronacja czy buty dla pronatorów. W skrócie: chodzi o dobór butów w oparciu o typ stopy. Biegacze najczęściej biegają “z pięty”, to znaczy, że pierwszą częścią ciała mającą kontakt z podłożem w trakcie biegu jest właśnie pięta. Później następuje przetoczenie stopy z pięty, przez śródstopie i wybicie z palców. I właśnie to, co dzieje się ze stopą w trakcie tego procesu determinuje typ stopy biegacza.

    Buty do biegania a pronacja

    Stopy w trakcie biegu mogą zachowywać się na trzy sposoby. Nadmiernie skręcać do środka, co powoduje wykrzywianie butów do środka i tego typu zachowanie świadczy o stopie pronującej. Nadmiernie przechylać się do zewnątrz, w takim wypadku poleca się ➡️ buty dla supinatorów. Gdy stopa nie wykazuje nadmiernego ruchu w żadną stronę, wtedy mówimy o stopie neutralnej i polecamy ➡️ buty neutralne do biegania. Jeśli należysz do tej pierwszej grupy i masz tendencję do nadmiernego skręcania stóp do środka wybierz buty dla nadpronatorów. Odpowiedni dobór butów ze względu na typ stopy jest zdecydowanie bardziej istotny w przypadku biegania po twardych nawierzchniach niż przy treningach w terenie. W terenie przy każdym kroku stopa układa się w nieco inny sposób. To dlatego producenci butów biegowych bardzo rzadko w modelach trailowych stosują wsparcie dla pronacji.

    Buty do biegania stabilizujące - w jaki sposób określić czy ich potrzebujesz?

    Pronacja często powiązana jest z płaskostopiem - jeśli łuk Twojej stopy jest płaski to najprawdopodobniej oznacza to, że będziesz potrzebował butów do biegania ze stabilizacją. Aby sprawdzić łuk stopy można wykonać prosty “test wodny” - odbij na kartce papieru mokre stopy. W zależności od tego jak mocno odciśnięty będzie ślad po stopie, będzie to świadczyło o jej typie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na naszym blogu: ➡️ pronacja czy supinacja? Tutaj wspomnimy tylko, że jeśli na kartce odciśniesz całą stopę, to będzie wskazywało na płaski łuk stopy i z dużym prawdopodobieństwem pronację. Buty stabilizujące do biegania mogą sprawdzić się również w przypadku cięższych biegaczy ze stopami neutralnymi. Tutaj determinującym czynnikiem jest waga - but z dodatkowym wsparciem będzie w tym wypadku zwiększał komfort i bezpieczeństwo biegacza, zwłaszcza przy biegu na dłuższym dystansie i postępującym zmeczeniu.

    Buty do biegania dla pronatorów - czym się charakteryzują tego typu modele?

    Pronacja to naturalne zachowanie stopy, które pomaga zaamortyzować impakt powstały w trakcie lądowania na twardym podłożu. Łuk stopy pełni więc w pewnym sensie rolę amortyzatora. Problem pojawia się jeśli skręcanie stóp do wewnątrz jest zbyt mocne, co z czasem może prowadzić do powstania kontuzji. Dlatego też na rynku dostępne są specjalne buty do biegania dla pronatorów. Łatwo odróżnić je od pozostałych modeli, dzięki kilku konkretnym cechom. Tego typu buty po wewnętrznej stronie posiadają sztywniejszą piankę - środkowa część podeszwy w wyczuwalny sposób jest twardsza od wewnątrz. Poza tym podeszwa nie jest tak elastyczna i skrętna poprzecznie jak w butach neutralnych.