Odwiedź nasz sklep w Poznaniu!
DOBSOM R-90 WINTER
Autor: Krzysztof, Kleszczele

Spodnie dobrze dopasowane, po treningu wręcz opinające łydki. Zamki, niby firmowy - SBS, ale ich jakość nie poraża (królestwo za mosiężne odpowiedniki). Brak listwy/zakładki przy zamku na łydce - trzeba uważać aby materiał nie dostał si... Więcej!

Bluza do biegania Dobsom R-90
Autor: Marek, Kielce
# otwór na kciuk # wysuwana osłonka na palce To przekonało mnie do zakupu i to sprawia że naprawdę lubię tę bluzę. Odpinane rękawki też się przydają zwłaszcza na dłuższych treningach.
Damskie leginsy do biegania Newline Base DRY N COMFORT TIGHTS
Autor: Agata, Warszawa

Dotychczas biegałam w bardzo starym modelu leginsów newline. Przyznam, że materiał w nich był dużo delikatniejszy i milszy w dotyku, niż Base Dry N Comfort. Mimo wszystko jest to Newline, dobrze dopasowany, wygodny, warty swojej ceny

Pronacja czy supinacja?

Pronacja czy supinacja?O Boże! Czy, czy ja jestem... pronatorem?! Jeśli w tym momencie padł na Ciebie blady strach i w pośpiechu zaczynasz wystukiwać numer ratunkowy na swoim telefonie, to śpieszę Cię uspokoić, pronacja to nic strasznego! Naprawdę!


Pronacja

 

OK, ale o co chodzi z tą całą pronacją i supinacją? W skrócie (aby dowiedzieć się więcej przeczytaj ten poradnik – dowiesz się z niego jak wybrać buty biegowe) pronacja to naturalny ruch stopy do wewnątrz, który wykonuje ona podczas biegu. A konkretnie podczas procesu przetaczania stopy z pięty na palce (większość biegaczy ląduje na pięcie).


Po co nam ta pronacja? Aby zamortyzować wstrząsy powstające podczas uderzenia naszego ciała z podłożem (to całkiem spore obciążenie! Gdy lądujesz niczego nieświadomy na ziemi, Twoje stopy muszą zamortyzować trzykrotną wagę Twojego ciała! Przy moich 74 kilogramach daje to ponad 200kg. Na jeden krok!). I to jest całkiem normalne – problem pojawia się wtedy, gdy pronacja jest zbyt duża. Czyli jeśli stopa podczas styku z podłożem wykręca się zbyt mocno do wewnątrz. Ruch ten jest niebezpieczny i powodować może kontuzje. Dlatego producenci obuwia biegowego stosują różne systemy mające na celu redukcję nadmiernej pronacji -> przejrzyj buty dla pronatorów.


Test wodny. Stopa neutralna.

Supinacja

 

OK, a co z tą supinacją? Supinacja to z kolei ruch do zewnątrz. Spadasz na piętę i zamiast wykonać ruch do wewnątrz, zamortyzować wstrząs, stopa „leci” na zewnątrz. Braki w naturalnej amortyzacji zastępowane są w tym przypadku przez systemy amortyzujące stosowane w profesjonalnych butach do biegania. -> Przejrzyj ofertę butów dla supinatorów.


Stopa neutralna

 

Zostaje nam jeszcze wyjaśnić kiedy mamy do czynienia ze stopą neutralną. Jak nietrudno się domyślić stopa biegacza neutralnego zachowuje... po prostu neutralnie! Ani nie skręca nadmiernie do wewnętrznej strony, ani nie przetacza się zewnętrzną krawędzią. Ruch odbywa się mniej więcej centralnie począwszy od pięty aż po palce. Z punktu widzenia doboru butów nie rozróżnia się ich ze względu na stopę neutralną czy supinującą. -> Zobacz buty z kategorii neutralne/supinacja.


Jak to sprawdzić?

 

Tyle teorii. Co z praktyką? Jak sprawdzić czy jesteś pronatorem, supinatorem, a może masz neutralną stopę (masz normalną pronację, nie potrzebujesz więc zaawansowanych systemów wsparcia dla stóp). Oto szybki sposób, który da Ci odpowiedź na to pytanie.


Test wodny

 

Przygotuj czystą kartkę papieru. Zmocz stopę i postaw ją na przygotowanym arkuszu. Odcisk, który zostawi Twoja stopa da nam odpowiedź jakie masz sklepienie, a to z kolei powiązane jest z pronacją i supinacją. Jeśli więc zauważysz na kartce:


  • pełny odcisk stopy, to będzie znaczyło, że masz niskie sklepienie i prawdopodobnie pronujesz zbyt mocno
  • brak odcisku, lub tylko cienki pasek łączący palce i piętę oznacza, że masz wysokie sklepienie, co wiązać się może z supinacją.
  • średni odcisk, taki jak na załączonym obrazku, oznacza, że masz normalną pronację, czyli stopę neutralną.

 

 >> ODBIERZ KOD RABATOWY 30 PLN NA BUTY <<

 


 Skąd te „prawdopodobnie”, albo „wiązać się może”? Stopa nieco inaczej zachowuje się w ruchu – czasem więc może się okazać, że nawet jeśli z testu wodnego wyszło Ci, że masz stopę neutralną, to podczas biegu możesz mocno pronować. Jak to sprawdzić? Masz stare buty biegowe?


Buty dla stopy supinującej i neutralnej. Wytarta zewnętrzna krawędź pięty.

Praktyka

 

Jeśli je masz, te biedne stare buty wrzucone gdzieś w kąt szafy, to jest właśnie dobry moment, żeby wyciągnąć je na światło dzienne! Zerknij na podeszwę – tu kryje się odpowiedź na pytanie o pronację. Jeśli za mocno pronujesz, to wewnętrzne krawędzi podeszwy (pamiętasz? Pronacja to ruch do wewnątrz) będą mocniej starte niż środek i zewnątrz. Supinator z kolei zetrze zewnątrzną część. A biegacz ze stopą neutralną? Będzie miał startą zewnętrzną część pięty (zwykle lądujemy właśnie w tym miejscu, bez względu na nasz typ stopy) i wytarty środek przedniej części buta.


Zwróć również uwagę podczas treningu jak zachowują się Twoje stopy, i znowu, spadasz do wewnątrz, pronujesz. Na zewnętrzne krawędzi – supinujesz. Stopa przetacza się względnie prosto (ani za mocno do środka, ani za mocno do zewnątrz) – masz stopę neutralną.


A co jeśli dopiero chcesz zacząć biegać i nie masz starych butów biegowych? Zrób test wodny i obejrzyj buty, w których chodzisz na co dzień – to również powinna być niezła wskazówka. Gdybyś miał jeszcze jakieś pytania odnośnie doboru butów, proszę o kontakt:


e-mail: poczta@natural-born-runners.pl

tel.: 730 920 380


Jeśli już wiesz, czy pronujesz, czy supinujesz, zapraszam do przejrzenia naszej oferty :



Autor: Grzegorz Łuczko

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij