Odwiedź nasz sklep w Poznaniu!
Brooks ESSENTIAL LS  1/2 ZIP III damska
Autor: Tomasz, Bolesławiec

W rzeczywistości bluza wygląda znacznie lepiej niż na zdjęciach. Fajnie skrojona, lekko dopasowana z pewnością spodoba się mojej dziewczynie. Sklepowi NBR dziękuję za ekspresową realizację zamówienia i pełen profesjonalizm. Pozdrawiam T... Więcej!

Skarpety biegowe Expansive Runner białe
Autor: Marek, Stolica
Sympatyczne skarpety. Doskonałe do krótkich wybiegań. Przy dłuższych biegach mam uczucie szczypania w stopę :) Może to efekt zbyt dużego ślizgania się stopy w bucie.
DOBSOM R-90 damskie
Autor: Elżbieta, Stalowa Wola

spodnie super. To już moje drugie tej firmy i gorąco polecam jak ktoś biega w terenie.

W czym biegać zimą?

Kurtka Newline Windpack Jacket Zacząłeś biegać, gdy było ciepło, a teraz zbliża się jesień, a zaraz za nią zima i nie chciałbyś przerywać tego, co zaczęło Ci wychodzić już całkiem nieźle? Zimą też da się biegać i często jest to przyjemniejsze niż podczas upalnych dni. Musisz być tylko dobrze przygotowany. Co powinno znaleźć się w Twojej biegowej szafie? Czytaj dalej!

 

Ubierz się na "cebulkę"



 

Pewnie słyszałeś już nie raz, o tym żeby na bieganie ubierać się na tzw. „cebulkę”. To znaczy, że nie ubierasz jednej grubaśnej i bardzo ciepłej kurtki czy polaru, ale 2 lub 3 warstwy lekkiej, technicznej odzieży. To sprawia, że cały komplet lepiej oddycha, nie spocisz się ani nie wyziębisz – dobierając w odpowiedni sposób kolejne warstwy zapewnisz sobie optymalny komfort cieplny. A o to właśnie w tym zimowym ubieraniu się chodzi! Ma być sucho i ciepło!

 

Warto posiadać w szafie zestaw trzech ciuchów: koszulkę, bluzę oraz kurtkę. Odpowiednio „żonglując” nimi jesteś w stanie dobrać odpowiedni zestaw ubrań na większość zimy. Czasami wystarczy jak nałożysz koszulkę, a na nią bluzę, innym razem tę ostatnią zamienisz na kurtkę (bo tak mocno wieje), a w przypadku naprawdę zimnego i wietrznego dnia nałożysz po prostu wszystko! Będziesz musiał sporo eksperymentować i odkryć jak znosisz bieganie w różnych temperaturach.

 

Buty do biegania zimą

 

Jeśli nie jesteś szczególnym zmarzluchem i nie biegasz w miejscach gdzie znajduje się dużo śniegu, to w zasadzie wystarczą Ci dobrze dobrane buty. Jeśli biegasz tylko po asfalcie to wystarczą po prostu dobre buty z amortyzacją (w przypadku oblodzenia możesz do nich dokupić nakładki antypoślizgowe). W przypadku treningów w zróżnicowanym terenie lepszym wyborem będzie but do biegania w terenie - dzięki agresywniejszemu bieżnikowi niż w butach na asfalt, łatwiej będzie Ci zachować stabilność na niepewnym podłożu.

 

Kurtka Newline Windpack JktJeśli natomiast lubisz jak jest Ci ciepło w stopy, a biegając po śniegu albo jesiennej słocie, chciałbyś mieć sucho w stopy to zainteresuj się butami z membraną gore-tex. Membrana zapewni Twoim stopom ciepło i nie dopuści wody/śniegu do środka buta. Niestety taki but słabiej oddycha, dlatego poleca się je w zasadzie tylko na okres zimowy. Sprawdź modele butów, które polecamy do biegania zimą.

 

Skarpety i stuptuty



Nie muszą być przesadnie grube, mają zapewniać komfort termiczny i dobrze oddychać. Zimą idealnie sprawdza się wełna merino, szukaj więc takich, które posiadają wstawki z tego materiału. W przypadku buta z membraną sprawdzi się nieco cieńsza skarpetka, niekoniecznie bardzo ciepła. Tu możesz poeksperymentować: „ciepły” but z G-TX i lżejsza skarpeta, „normalny” but bez membrany i cieplejsza skarpetka z wełną merino. Każdy biegacz ma nieco inną tolerancję na zimno – tu nie ma uniwersalnych rozwiązań, musisz sprawdzić na sobie, który zestaw będzie Ci odpowiadał.

 

A stuptuty? To kawałek materiału, który przykrywa buta od góry. Przydatne zwłaszcza jeśli dużo biegasz w trudnym terenie, albo zimą Twoje ścieżki biegowe w całości pokryte są śniegiem. Bo co z tego, że będziesz miał buty z membraną, skoro śnieg czy woda dostanie się do środka od góry. Ten problem rozwiązują właśnie stuptuty.

 

Ciepłe leginsy / spodnie

 

Czym różnią się zwykłe leginsy i spodnie od wersji na zimę? Tym, że posiadają ocieplenie, leginsy zwykle od środka pokryte są przyjemnym i ciepłym meszkiem (na wypadek naprawdę mroźnej pogody znajdziesz również wersje z ochroną przeciwwiatrową z przodu), podobnie spodnie.

 

Kurtka Newline Windpack Jacket Choć biegając cały czas pracujemy nogami, to warto chronić je przed przewianiem (zwłaszcza wrażliwe okolice kolan). Przez większą część jesieni i zimy doskonale sprawdzą się klasyczne ocieplane leginsy zimowe lub ciepłe spodnie. Na wypadek naprawdę mroźnych dni pomyśl o leginsach z wiatrochronem lub dodatkowej warstwie bielizny na nogi.

 

Bielizna termoaktywna

 

Punkt ten połączymy z koszulką i opcjonalną warstwą docieplającą na nogi. Od dobrej koszulki wszystko się zaczyna, zimą to absolutna podstawa. Ja proponuję długą koszulkę termoaktywną, która ściśle przylegając do ciała, zbiera nadmiar potu i transportuje go do kolejnych warstw, pomagając skórze pozostać suchą, jednocześnie zapewniając ciepło. A czy bielizna na nogi ma sens? Tak, o ile jest naprawdę zimno, albo po prostu lubisz jak jest Ci bardzo ciepło. Cały komplet bielizny zawsze warto mieć w szafie, sprawdzi się nie tylko na treningu biegowym, ale i również podczas wyjazdu w góry.

 

Bieliznę dzielimy na trzy rodzaje, ze względu na stopień jej grubości. Najpopularniejszym rozwiązaniem są koszulki typu Thermo, ściśle przylegające do ciała i dające sporo ciepła. To w takiej koszulce prawdopodobnie będziesz w stanie przebiegać całą zimę (ubierając oczywiście na nią kolejne warstwy). Więcej informacji o doborze bielizny termoaktywnej znajdziesz w poradniku.

 

Ocieplana bluza

 

Twoja druga warstwa, jeśli nie wieje zbyt mocno, druga i ostatnia. „Dociepli” Cię i ochroni przed mrozem. Gdy temperatury zaczną być już mocno na minusie bluza zacznie pełnić funkcje klasycznej drugiej warstwy – czyli zapewniającej ciepło, za ochronę przed wiatrem i deszczem odpowiadać natomiast będzie kurtka, którą nałożysz na bluzę. Bardzo fajnym rozwiązaniem jest bluza z kapturem.

 

Kurtka do biegania zimą

 

Jeśli możesz pozwolić sobie na zakup tylko jednej rzeczy z tych dwóch: bluza albo kurtka. To wybierz tę drugą. A najlepiej taką z dodatkowym ociepleniem, zapewni Ci ciepło i ochroni przed wiatrem. Najczęściej kurtki zimowe składają się z dwóch części: przód jest wyłożony materiałem, którego zadaniem jest ochrona przed wiatrem (z lekką mżawką też sobie poradzi), tył z kolei to rozciągliwy materiał, który pozwala kurtce dobrze ułożyć się na ciele i ułatwia odprowadzanie nadmiaru potu.

 

W taki sposób zbudowane są choćby bestsellerowe kurtki w naszym sklepie jak Dobsom R-90 Winter czy Newline Cross Jkt. To doskonały przykład kurtek do biegania zimą. Więcej o doborze kurtek przeczytasz w specjalnym poradniku.

 

Kurtka Newline Windpack Jacket Rękawiczki do biegania zimą

 

Głowa i właśnie ręce to dość wrażliwe na zimno, miejsca na naszym ciele. Dlatego warto dobrze je dobrze zabezpieczyć. Przez większość zimy (temperatury w okolicach 0 stopni) doskonale sprawdzą się klasyczne, niespecjalnie mocno ocieplane rękawiczki. Zapewnią optymalną równowagę pomiędzy ciepłem, które zapewnią oraz oddychalnością. Przy niższych temperaturach warto będzie „dozbroić się” i wyposażyć w coś naprawdę ciepłego, chroniącego przed zimnym wiatrem i dużym mrozem.

 

Czapka do biegania zimą

 

Z czapką jest podobnie jak z rękawiczkami, tak naprawdę dobrze jest mieć dwie. Jeśli to Twój pierwszy zimowy sezon to zacznij od kompletu „chłodniejszego” (kobiety zwykle potrzebują cieplejszych rzeczy), o ile nie jest dobrze wychłodzić organizm, tak samo nie jest dobrze przegrzać go. Łatwo wtedy o niebezpieczne przewianie. Jeśli jednak zaczniesz treningi już jesienią, będziesz miał sporo czasu na sprawdzenie jak Twój organizm reaguje na spadające temperatury.

 

Przydatne akcesoria

 

Co jeszcze przyda Ci się zimą? Na pewno buff! Chusta, komin – ten gadżet ma kilka określeń i niesamowicie wiele zastosowań. Obejrzyj ten film instruktażowy, aby poznać kilka z nich. Ja od siebie tylko dodam, że od jesieni, przez zimę po wiosnę to mój nieodłączny towarzysz treningowy! Używam go jako opaskę na głowę, czapkę, opaskę na rękę do wycierania potu, osłonę na szyję czy wreszcie zimą chroni moją twarz przed naporem zimnego powietrza. Genialna rzecz!

 

Kurtka Newline Windpack Jacket Dioda na ramię. Albo na nogawkę spodni, albo na plecak, czy rower. Psu też ją zamontujesz. Świeci ciągłym czerwonym światłem, albo mruga. Dzięki niej wielokrotnie zwiększysz swoje bezpieczeństwo biegając po zmroku. Nie bądź biegowym ninja! Bądź widoczny!

 

Nakładki antypoślizgowe. Jeśli mieszkasz w dużym mieście nakładki antypoślizgowe na buty przydadzą się może przez 2 tygodnie w roku. Ale jeśli już ich zaczniesz używać to uratują Twoje treningi! Nie często, ale jednak zdarza się, że nasze ścieżki zupełnie pokryte są śniegiem i lodem – żadne buty wtedy nie zapewnią Ci bezpiecznej przyczepności i to właśnie wtedy podziękujesz za nakładki, które będą czekały w szafie na tę okoliczność.

 

Czołówka. Ostatnia, ale prawdopodobnie najważniejsza z tej pobocznej listy sprzętu. Od połowy października, o ile pracujesz w standardowych godzinach pracy, Twoje treningi prawdopodobnie zaczniesz wykonywać po ciemku – przed pracą, albo po. Pół biedy jeśli biegasz po oświetlonych alejkach (ale kto chciałby biegać po asfalcie?!), gorzej jeśli Twoja trasa zagłębia się gdzieś w las. Wtedy bez dobrego światła ani rusz!

 

 

Grzegorz Łuczko

 

Autor: Grzegorz Łuczko - głównodowodzący sklepu Natural Born Runners, ale przede wszystkim biegacz. Szczególnie upodobałem sobie górskie biegi ultra, podczas których sprawdzam nie tylko swoją wytrzymałość, ale również sprzęt, zanim ten trafi do sklepu. Biegam całe dorosłe życie i póki co nie mam zamiaru przestać! W wolnych chwilach prowadzę blog biegowy PK4.pl, choć częściej spotkasz mnie na tworzącego krótsze formy na FB. Chcesz poznać resztę zespołu? Zajrzyj na stronę "O NAS"!

 

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij