Odwiedź nasz sklep w Poznaniu!
Damska koszulka do biegania Newline IMOTION TANK
Autor: Beata, Zielona Góra
Bardzo efektowna koszulka , lekki przyjemny materiał idealna na upały , może służyć z powodzeniem jako startowa . Polecam .
Bokserki do biegania Newline Windblock
Autor: Maciej, Bydgoszcz

Świetne bokserki! W rzeczywistości wyglądają dużo lepiej niż na zdjęciu. Są bardzo wygodne i dobrze chronią przed zimnem. Polecam!

DOBSOM R-90 WINTER
Autor: Jakub, Poznań

Trzy rzeczy : 1) te spodnie są rzeczywiście bardzo ciepłe; 2) są przy tym niezwylke lekkie i elastyczne; można w nich zatem bez obawy o skrępowanie ruchów - biec sadząc długimi krokami, wspinać się, skakać lub przysiadać; przy tym - bez... Więcej!

Jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać? A więc chcesz zacząć biegać? Fantastyczny pomysł! To zabrzmi trochę górnolotnie, ale regularne bieganie odmieni Twoje życie. Jeśli wytrwasz w swoim postanowieniu przez kilka pierwszych, najtrudniejszych tygodni, przekonasz się, że regularne bieganie zmieni Cię. Zmieni na lepsze! Będziesz miał lepszą kondycję, lepsze zdrowie i lepsze samopoczucie.

 

Regularne treningi i starty w zawodach nauczą Cię pokonywać kolejne bariery, które napotkasz na swojej drodze. Bariery stawiane przez Twoje ciało, ale i te, na które natrafisz w głowie. Dzięki bieganiu zaczniesz zwracać większą uwagę na to, co ląduje na Twoim talerzu. Mimowolnie zaczniesz wybierać te zdrowsze produkty. Większa ilość energi pozwoli Ci realizować śmielsze cele i marzenia życiowe. I ostatnia rzecz: ale prawdopodobnie najważniejsza, dzięki bieganiu poznasz całą masę fantastycznych ludzi!

 

A jak zacząć biegać? Przeczytaj poniższy poradnik!

 

1. Ustal jakiś realny cel

 

Być może nigdy nie wystartujesz w zawodach sportowych i nie motywuje Cię rywalizacja. Jednak bieganie, nawet to tylko dla przyjemności, ma posmak rywalizacji, nawet jeśli nie z innymi to z samym sobą i własnymi ograniczeniami. Konkretny cel pomoże Ci przetrwać najtrudniejsze momenty, zwłaszcza te na początku. Jeśli nie ruszałeś się przez wiele lat i teraz nagle zrywasz się do treningów, to musi boleć. I będzie. Bądź na to przygotowany.

 

Bardzo łatwo jest wtedy odpuścić i wrócić do trybu życia, który nie sprawiał problemów. Jeśli dopiero zaczynasz wybierz taki cel, który jest osiągalny, ale na tyle trudny, żeby stanowił dla Ciebie wyzwanie. Zapisz go gdzieś w widocznym miejscu: na drzwiach od lodówki, albo na specjalnie przygotowanej tablicy korkowej. Postanowiłeś zmienić coś w swoim życiu, niech ten cel przypomina Ci o tym!

 

2. Musisz mieć plan / śledź postępy

 

Masz już określony cel: teraz potrzebujesz planu treningowego, który pomoże Ci go zrealizować. W internecie znajdziesz pełno planów dla początkujących biegaczy. Ja sam 12 lat temu zaczynałem od planu 10-cio tygodniowego, który znalazłem na portalu bieganie.pl. Cztery treningi marszobiegowe w tygodniu. Każdy trwał 30 minut i przygotowywał mnie do przebiegnięcia 30 minut jednym ciągiem. Na początku zaczynałem od marszu przeplatanego małą ilością biegu.

 

10 tygodni to naprawdę sporo, ale czy naprawdę musisz się gdzieś spieszyć? Regularne bieganie to coś, co warto robić przez całe życie. Nie tylko, żeby schudnąć, czy poprawić wynik w biegu na 10km. Gdy już znajdziesz odpowiedni plan dla siebie zacznij śledzić swoje postępy. Możesz biegać z aplikacją w telefonie (np. Endomondo – treningi automatycznie będą się zapisywały na Twoim koncie), albo z zegarkiem na ręce (tutaj przyda się kartka papieru i notowanie każdego treningu ręcznie).

 

Ja osobiście polecam zwyczajną kartkę papieru – skreślanie kolejnych treningów zielonym flamastrem i obserwowanie jak nasz plan nam się „zieleni” przynosi mnóstwo radości i motywacji do kolejnych treningów! W tym miejscu znajdziesz specjalny kalendarz do wydrukowania, na którym możesz odznaczać swoje treningi.

 

 

Jak zacząć biegać? 3. Znajdź miejsce dla biegania

 

Cel i plan treningowy masz już wybrane, teraz czas przejść do działania! Przyznasz, że dorosłe życie nie jest łatwe, co? Pełno obowiązków, mało czasu wolnego i cały czas jest coś do zrobienia. I jak tu wcisnąć jeszcze bieganie? No właśnie! Zwłaszcza, że na początku trening wymaga od Ciebie wyjścia poza strefę komfortu. Zaczniesz robić coś nowego, coś co może na początku sprawiać nieprzyjemność, może będzie bolało? Będziesz chciał zrezygnować i poddać się. To normalne. Pamiętaj o tym!

 

Będziesz musiał nieco przeorganizować Twój plan dnia, może z czegoś zrezygnować? Sam najlepiej wiesz kiedy możesz zaplanować treningi biegowe. Czy to będzie poranek przed pracą? A może późny wieczór kiedy dzieciaki pójdą już spać? Zaplanuj to wcześniej. Nie licz na silną wolę i bieganie wtedy jak znajdziesz czas – bo nigdy go nie będziesz miał! Już w niedzielę znajdź miejsce na przynajmniej 2-3 treningi w kolejnym treningu. Niech to będzie czas dla Ciebie. Twój czas wolny. Potrzebujesz go!

 

4. Zadbaj o dietę

 

Poprawić swoją formę i zdrowiej się odżywiać – to 2 hity postanowień noworocznych! Jeśli już pomyślałeś o bieganiu, to warto jednocześnie wziąć na „tapetę” dietę. Nie w sensie drakońskich ograniczeń i ostrej selekcji produktów, a bardziej jako sposobie odżywiania. Jak zaczniesz więcej biegać, to sam zaczniesz w naturalny sposób zwracać większą uwagę, na to co jesz. Będziesz widział, że po niektórych produktach czujesz się lepiej, a po niektórych sił będzie ubywać. Trening biegowy + dobrze zbilansowana dieta (w sensie sposób odżywiania) dadzą Ci o wiele większe efekty niż każdy ten element osobno. Warto to wykorzystać i osiągnąć szybciej zakładane cele!

 

5. Bądź ostrożny!

 

Nie wiem kim jesteś drogi Czytelniku. Może dopiero wybierasz się na studia i jesteś w dobrej formie fizycznej, choć nigdy wcześniej nie biegałeś? A może wręcz przeciwnie, dobiegasz 40tki i po wielu latach poświęconych pracy, chcesz coś zmienić w swoim życiu? Im jesteś starszy, im mniej ruszałeś się wcześniej i im jesteś cięższy, z tym większą ostrożnością musisz podejść do treningu.

 

Zacznij od marszobiegów – wiele planów dla początkujących zakłada przygotowanie w formie marszobiegu, a finałem kilkutygodniowego planu jest bieg ciągły. Niczego nie przyspieszaj. Bieganie to „projekt” na całe życie. Jeśli dopiero zaczynasz masz niezwykłą okazję wypracować dobre nawyki, jak ten, aby rozciągać się po każdym treningu. To jeden z najczęściej zaniedbywanych elementów treningu biegowego, który w dłuższej perspektywie często prowadzi do kontuzji. W internecie znajdziesz pełno ćwiczeń, wybierz taki zestaw, który będzie Ci odpowiadał.

 

Jak zacząć biegać?6. Wyznacz swoje trasy biegowe

 

W miarę możliwości wybierz miękkie nawierzchnie (najmniej korzystny wpływ na nasze stawy mają kolejno: kostka brukowa, beton i asfalt – w przypadku biegania po takich nawierzchniach przydadzą Ci się buty z lepszą amortyzacją). Ideałem byłoby bieganie po lesie. Jeśli nie masz lasu na wyciągnięcie ręki, to poszukaj jakiegoś parku. Zanim zaczniesz realizować swój plan. Znajdź taką trasę, która umożliwi Ci realizację założonych treningów. Jeśli będziesz biegał 30 minut, to niech trasa będzie nieco dłuższa. 3-4 minuty możesz poświęcić na energiczny marsz w formie rozgrzewki.

 

Na koniec zostaw podobną ilość czasu na „schłodzenie”. Kończąc bieg przejdź się jeszcze kawałek maszerując. Nie dobiegaj prosto pod drzwi mieszkania. W miesiącach letnich porozciągaj się w drodze do domu, zimą lepiej zrobić to w środku, zimny wiatr może Cię przewiać. Dobrym pomysłem w poszukiwaniu tras biegowych jest podpytanie znajomych biegaczy lub poszukanie informacji na forach biegowych. Każde miasto ma swoje miejsca biegowe!

 

7. Znajdź grupę biegową/partnera

 

Ten punkt możesz pominąć jeśli wolisz biegać sam. Część biegaczy po prostu woli samotność (albo ma tak napięty plan dnia, że nie ma innej możliwości jak biegać samotnie). Jednak bieganie w grupie ma mnóstwo zalet! Grupa biegowa to duża energia, często jest tak, że sam nie zdobyłbyś się na taki wysiłek, jakiego dokonujesz biegnąc z kimś. Energia grupy ciągnie Cię do przodu. Jeśli masz problemy z motywacją, to regularne treningi biegowe pomogą Ci się zmobilizować. To również możliwość poznania ciekawych osób.

 

8. Zrób badania

 

Ten punkt powinien być na początku tego zestawienia. Zwłaszcza jeśli masz więcej niż 30 lat i przez ostatnich kilka nie byłeś zbyt aktywny. Zrób to dla własnego bezpieczeństwa. Nawet jeśli okaże się, że nie znosisz biegania, to komplet badań warto zrobić. I warto powtarzać te badania przynajmniej raz do roku. Jeśli nasze samochody wymagają corocznych przeglądów, to dlaczego nie sprawdzamy naszych organizmów równie często?

 

9. Kup porządne buty

 

Omówiliśmy już większość organizacyjno-motywacyjnych spraw, a nie wspomnieliśmy o jednej z najważniejszych rzeczy! Odpowiednich butach do biegania! To podstawowy element wyposażenia każdego biegacz, bez względu na to czy dopiero zaczynasz biegać, czy szykujesz się do kolejnego maratonu: buty są po prostu najważniejsze. Więcej na ten temat przeczytasz w obszernym poradniku - jak dobrać buty do biegania? Propozycje konkretnych modeli butów znajdziesz w tym dziale, w sekcji "lista sprzętu" - tam również umieściliśmy wszystkie produkty z naszego sklepu, które naszym zdaniem idealnie sprawdzą się w przypadku początkujących biegaczy - są dobrej jakości, względnie uniwersalne i w dobrych cenach!

 

Jak zacząć biegać?10. Nie porównuj się do innych

 

Zaczynając biegać będziesz bardzo słaby. Szybko będziesz się męczył. Ci już wytrenowani biegacze, którzy będą mijać Cię z zawrotną prędkością tylko spotęgują te uczucie. Może pojawią się myśli: po co w ogóle to robię? „Taki stary/gruby/bez kondycji/wstaw tu cokolwiek innego, po co mi to”? Musisz wiedzieć jedno: bieganie jest jedną z niewielu rzeczy w życiu nad którymi masz tak dużą kontrolę.

 

To od Ciebie zależy jak dużo czasu, wysiłku i serca włożysz w trening. Gdy będziesz czuł się beznadziejnie słabo po jednym z pierwszych treningów, a wizja przebiegnięcia 30 minut, albo ukończenia biegu na 10km wydawać się będzie trudniejsza niż pokonanie maratonu, to pamiętaj, że regularnym treningiem jestem w stanie osiągnąć rzeczy niesłychane.

 

Jeden trening niczego nie zmienia. Ale setki kolejnych już tak. To jak z kostkami domina – jedna nie ma prawie żadnej siły. Jeśli jednak poruszysz jedną kostkę, a za nią ustawionych są setki kolejnych, to wyzwolisz nieprawdopodobną siłę. I tak właśnie jest z bieganiem. To uczucie rozwoju i siły jest uzależniające! Życzę Ci abyś rozwijał się razem z Twoim treningiem biegowym. Bo bieganie naprawdę zmienia. Zmienia na lepsze!

 

Autor: Grzegorz Łuczko

Polecamy:
SPODNIE DOBSOM R-90
SPODNIE DOBSOM R-90 Producent: Dobsom
129. 00
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij